BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, 14 March 2012

Belajar Loghat Kedah...

Swadikapppppppp…..Menam Chao Phraya !!!!!Kapp..Kapp,masuk kot pintu keluaq kot tingkap,Tudia dia,kluaq dah bahasa siam...kihkih;).Hari ni aku ghasa nak menghapu menghaban dgn hgpa sikit noo.Buleh dak??Klau hangpa tak mau,hangpa baca p laa.bukan susah pun...Aku sebenaqnya tak tau nak buat entri apa dah ni,hadoii laa,puaihh aku dok fikiaq nak tulih apa.La ni macam ni la,apa kata aku kongsi pasai loghat kedah yang aku qasa menarik.



Leaking = Lekang

Balance = Belen

Pardon = Padia

Low Luck = Loklaq

Plaih = flask

Pure = Piau

Metallic = Merelit

They Far = Depa

What = Awat?

Setelah aku dok kaji selidik psai loghat kedah ni,kira org kedah ni byk pengaruh omputih la nuu..hakhakhak.Sat nu..kita bagi contoh lagi..

Ni habaq hang..ada sumber dok kata basikal dicipta oleh mat saleh tapi  tak dak aksesori..sampai kat Kedah dipomen oleh suku sakat pastu ditambah gear & brek maka dipanggil la GEREK cantuman gear & brek

kesimpulannya..cakap kedah menjimatkan masa skit, sebab ekonomik…  tak yah guna ayat panjang2, guna satu ka dua perkataan yang ada makna konteks bagi banyak makna… pandai2 la yang dengaq tu teka..kan kan kan





No comments:

Post a Comment